2014. április 7.

Tippek a hatékony munkavégzéshez

Gyakran érezzük úgy, kevés egy napra 24 óra. Megbeszélések, előadások, sürgős, kellemetlen feladatok, melyek különösen időigényesek. A hatékony munka azt jelenti, hogy egy adott célt a lehető legkisebb erőfeszítéssel érünk el. Időbeosztásunkat néhány egyszerű művelet is jelentősen javíthatja, íme nyolc apró tanács tőlünk.


1. Időbeosztás készítése
Folyton lekötnek minket a megbeszélések, prezentációk, munkavacsorák, és úgy érezzük, sosem érünk teendőink végére. A To-Do listák és határidőnaplónk segítségünkre lehetnek abban, hogy elsőként a legfontosabb feladatokat végezzük el. Osztályozzuk teendőinket fontosság és határidő szerint, és ütemtervet készítve világossá válik, melyik munka mennyi időt vesz igénybe. Azonban túl sűrű napirenddel sem igazán tudunk időt spórolni, a kapkodás csak még több stresszhez és túlterheltséghez vezet.

2. Kezdjük a kellemetlen feladatokkal
A fontos és a lényegtelen dolgok közötti különbségtétel művészete egyenlő a sikerrel. Kérdezzük meg önmagunkat, mely feladatok az igazán fontosak, mi sürgős, és mi az, ami ráér holnapig. Hajlamosak vagyunk magunk előtt tologatni a kellemetlen, nehéz feladatokat. Ezek azonban nem oldódnak meg maguktól, és minél tovább motoszkálnak a fejünkben, annál inkább gyűlik bennünk a feszültség. Még ha nehezünkre is esik, elsőként ezeket a teendőket végezzük el reggel. Végül is sokkal kellemesebb érzés, ha a nehezén már túl vagyunk!

3. Mondjunk nemet
Aki folyton munkatársainak segít, sosem ér saját teendői végére. Itt is érvényes a szabály: állítsunk fel fontossági sorrendet és néha utasítsuk vissza kedvesen kollégáink kérését. Ezzel időt spórolunk, kevesebb lesz a teher és önérzetünknek is jót tesz.

4. Tartsunk néha szünetet
Rövid szünet napközben, tea vagy kávé, egy kis csevegés a munkatársakkal – mindez megadja a kellő energiatöltetet a nap további részéhez. Aki lemond a szünetekről azért, hogy este előbb hazamehessen, pont az ellenkező hatást éri el, hiszen fáradtan nehezen megy a munka. Engedjünk meg testünknek és szellemünknek egy kis szünetet napközben is, hogy felfrissüljünk és javítsuk koncentrációnkat.

5. Rakjunk rendet
Rendezett munkakörnyezettel időt és felesleges idegeskedést spórolunk meg, sokkal hatékonyabban és időtakarékosabban lehet dolgozni. Ha rend van íróasztalunkon, rend uralkodik fejünkben is. Osztályozás, elrendezés, tisztaság, egységesítés és önfegyelem – ez az öt elv segít a rendszerezésben.

6. Csökkentsük a figyelemelvonó tényezőket
Sok minden elterelheti figyelmünket a produktív munkavégzéstől, pl. a telefoncsörgés, a folyamatosan érkező e-mailek, vagy a Facebook-értesítések. Ha elterelődik figyelmünk, gyorsan elszáll az ihlet, és kezdhetjük előröl a munkát, az ötletelést. Ha fontos teendőnk van, kapcsoljuk ki mobilunkat, zárjuk be a levelezőprogramot, és koncentráljunk az adott feladatra.

7. Legyen időnk magunkra és barátainkra
Véssünk be naptárunkban olyan időpontot is, amikor csak önmagunkkal törődünk. Sportolás, wellness, egy jó könyv, vagy egy séta a szabadban azonnal feltölt és javítja közérzetünket. A munkahelyen kívüli kapcsolatok jót tesznek lelkünknek, ezért ne feledkezzünk meg a régi barátságok ápolásáról sem. Egy pohár finom bor vagy egy korsó sör munka után a legjobb baráttal, barátnővel segít a stressz levezetésében.

8. Csak pozitívan!

A pozitív gondolatok eddig még senkinek nem ártottak. Könnyebben megy a munka, ha a napot pozitív hozzáállással kezdjük és tudatosítjuk magunkban, hogy nem robotok, hanem emberek vagyunk. Ezért azt is el kell fogadni, hogy nem mehet mindig minden terv szerint, és időnként mindenki hibázik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése