2016. május 19.

Tippek a munkahelyi stressz elkerüléséhez

Az a tény, hogy a stressz csökkenti a munkateljesítményt, napjainkban már teljesen köztudott dolog. A stressz az egészségügyi problémáktól a kiégésig bármit okozhat, így hosszú időre munkaképtelenné teheti az embert. Emiatt időben kezdje el figyelni szervezete jelzéseit, hogy még időben megakadályozza az éppen kialakuló problémákat. Ebben az esetben is igaz a mondás: „Jobb félni, mint megijedni!” – számunkra éppen elegendő ok, hogy adjunk pár hasznos tippet, hogyan előzze meg a bajt.

1. A fontossági sorrend felállítása. Újra három különböző projekten kell dolgoznia? Nem is tudja, melyikkel kellene előbb elkezdenie? Az elvégzendő feladatok számát csak korlátozottan áll módjában befolyásolni. Ossza fel az elvégzendő feladatokat kisebb részekre, részfeladatokra, döntse el, melyik a fontosabb, sürgősebb. Tartsa az ütemtervét, mivel a többfelé koncentrálás képességét ugyan minden munkahelyen elvárják, azonban ha reálisan szemléljük a dolgokat, kevés az esélye annak, hogy bárki is maximális pontossággal és odafigyeléssel végezheti a dolgát, ha több tényezőre, feladatra kell egyidejűleg figyelnie.
2. Szünetek kihasználása. A szünetek azért vannak, hogy rövid időre kitisztuljon a fejünk. Használjuk ki tudatosan ezt a pihenési lehetőséget, lazuljunk el kicsit, szakadjunk ki a munkából. Ne a következő megbeszélésre történő felkészüléssel teljen el ez a pár pihenésre szánt perc.
3. Figyeljünk az egészségünkre! Tudta, hogy a zsíros, kalóriadús ételek fogyasztása a mozgásszegény életvitellel párosultan elősegíti a stressz kialakulását? Figyeljen tehát oda étkezési szokásaira, egyen zöldséget, gyümölcsöt is. A kiegyensúlyozott táplálkozás mellett szabadidejében mozogjon is kicsit. „Mens sana in corpore sano”- Egészséges lélek egy egészséges testben - tartja a római mondás. Sport közben endorfin termelődik, amely pozitív hatással van közérzetünkre, így javul az általános lelkiállapotunk is.
4. Jól osszuk be az időnket. Legyen jó rálátással a határidő naplójában szereplő eseményekre. A tervezési fázisban hagyjon elegendő időt az egyes munkaegységek elvégzésére, így nem helyezi magát nyomás alá közelgő határidők miatt. A munkahelyi stressz leggyakoribb oka a határidők betartásában koncentrálódik. Keresse meg a megfelelő személyt, aki helyettesíteni tudja, míg távol van, így nem kell amiatt aggódnia, hogy a tervezett munka nem készül el.
5. Tudjon nemet mondani. Bizonyára sokaknak nehezére esik, de tudni kell nemet mondani bizonyos feladatokra, különös tekintettel, amelyekre nincs ideje, vagy nem vonatkoznak a feladatköri leírásai. Emiatt nem ön lesz a legrosszabb munkatárs, ajánljon másokat önmaga helyett.
6. Ne hanyagolja el hobbijait! Azok, akik csak a munkájuknak élnek, sokkal gyakrabban stresszesek, ha valami nem a tervek szerint alakul. Hagyjon elég időt szabadidős tevékenységekre, hobbikra, hogy a munkán kívül is legyenek sikerélményei.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése